Novinky

Budou muset zaměstnavatelé platit svým zaměstnancům za home office?

Před pár lety byl home office brán spíše jako nadstandard, dnes jde již o běžný způsob práce v mnoha českých firmách. Přesto však stále chybí jasná pravidla pro jeho fungování. To se ale nejspíše brzy změní, protože Ministerstvo práce a sociálních věcí připravuje novelu zákona, která by měla upravovat pravidla pro práci z domova. Zaměstnavatelé by tak měli například povinnost přispívat zaměstnanci minimální paušální částku, která by měla sloužit na pokrytí nákladů spojenými s prací z domova.

Jak by to fungovalo v praxi

Po odsouhlasení navrhované novely by měl zaměstnavatel svému zaměstnanci kompenzovat náklady spojené s prací z domova. Hlavní novinkou by byla povinnost hradit zaměstnanci minimální paušální částku na plyn, elektřinu, paliva, dálkové vytápění, vodu nebo odpad. Návrh paušálu je momentálně ve výši 2,80 koruny za každou započatou hodinu práce. Výši této částky by ministerstvo poté každý jednotlivý rok stanovovalo ve vyhlášce. Částka by se přitom ale nezahrnovala do výdělku.

Nastavený systém

V důsledku pandemie a přílivu moderních trendů je již v mnoha firmách naprostým standardem nabízet určitou formu práce z domova. Ať už se jedná o hybridní druh práce, tedy kombinace práce z domu a fyzické přítomnosti v kanceláři, nebo o stoprocentní home office. Často již nastavená pravidla tak valná většina firem v plánu měnit nemá.

 „My standardně v dnešní době kombinujeme práci z home office a kanceláře. Respektive v dnešní době při práci v marketingové agentuře nepovažuji za nutné u většiny pozic fyzickou přítomnost v kanceláři, respektive ve městě či zemi,“ sděluje svůj názor Tomáš Vacek z agentury Contexto.

Možnost výběru

Důvodem, proč zaměstnavatelé často ani home office nenabízejí, je například snazší koordinace zaměstnanců, ale i samotný zájem o skutečné setkávání se s kolegy z řad podřízených z očí do očí.

Je home office výhodný pro každého?

Ne každý zaměstnavatel home office podporuje a v některých případech by přesunutí zaměstnanců znamenalo ještě větší náklady než zachování běžného způsobu práce. Zaměstnavatel musí v případě, kdy zavádí home office zařídit technické vybavení spolu s nejrůznějšími licencemi pro bezproblémový vzdálený přístup, což mu může rapidně zvednout celkové náklady.

Práce z domu nemusí ale být pro zaměstnance vždy výhodná

Ani samotná nepřítomnost zaměstnanců v kanceláři nemusí být tak výhodná, jak se může na první pohled zdát. Práce z domova povětšinou nemá celopodnikový charakter, jiní zaměstnanci do práce docházejí, tudíž případné úspory, například energie, jsou zanedbatelné.

Jak je to u vás?

Práce z domova na dálku má tedy svá pro i proti. Logicky zní opodstatnění práce z domu v případě lehčí nemoci, kdy zaměstnanec neohrozí své kolegy svou přítomností v práci, a přitom se může – v rámci svých současných možností – věnovat řešení svých důležitých úkolů.

V případě, kdy firma umožní zaměstnancům home office, by si ale měla být vědoma takových „drobností“ jako je třeba „budování firemního ducha“. Pokud se lidé setkávají, nápady se samozřejmě šíří nejen na pracovních schůzkách nebo mítincích, ale také v zákulisí, při vaření kávy, společných obědech a tak dále. Tady mohou padnout zajímavé podněty, které mohou společnost posunout o kus dál. Pokud je člověk na home office doma, je izolovaný od vnějšku a ani video konference mu nemohou dát „přidanou hodnotu“, nápad, který se může objevit třeba v kuchyňce až po skončení konference.

Je tedy zcela na zaměstnavateli, jak rozhodne.

 

Zdroj: upraveno dle https://www.cfoworld.cz/clanky/budou-muset-zamestnavatele-platit-svym-zamestnancum-za-home-office/

Autor: Milan Loucký (CFO world)

Nejnovější příspěvky

Jak podchytit SEO pro svůj byznys a nezbláznit se z toho.

Z pozice majitelů byznysů je ale spíše než zevrubná znalost důležitý přehled. Pojďme se podívat na minimum důležité pro to,…

11. října 2023

X vs WeChat

Twitter/X vs WeChat : Příležitosti a hrozby pro západní svět Před pár měsíci jsme byli svědky rebrandingu sociální sítě Twitter,…

25. září 2023

Marketingová strategie

Marketingová Strategie: Klíč k Úspěchu ve Světě Podnikání V dnešním dynamickém světě podnikání není marketing jen o prodeji produktů či…

14. září 2023

Nahradí AI práci reklamních agentur?

Nahradí AI práci reklamních agentur?  Artificial intelligence (AI) neboli umělá inteligence. Téma, které se v poslední době hodně skloňuje. V tomto článku…

1. února 2023

V krizi je marketing důležitější než kdy jindy: aneb nebojte se sdílet podnikatelské riziko.

Relativně nedávno jsem byl hostem jednoho z tzv. externích boardů, kde se scházejí ředitelé firem, a bohužel se všichni shodli,…

1. ledna 2023

Předvánoční nakupování během krize: jak to vidí firmy a prodejci

I přes aktuální situaci, válku na Ukrajině, růst inflace atd. se dá očekávat, že letošní Vánoce budou v e-commerce opět…

1. prosince 2022