Business solutions

Proč je v současné době marketing tolik potřebný?

V současnosti je většina segmentů z pohledu nabídky plně saturovaných. Řada segmentů dosáhla svých penetračních vrcholů. V uplynulých dvaceti letech máme za sebou obrovské změny v nákupním chování – nejprve vstup velkých řetězců a přesun zákazníků do nákupních center a následně nástup a přesun do online nakupování.

I díky tomu si firmy prošly obdobími, kdy se dalo růst právě pomocí růstu nejprve fyzické distribuce – shopping malls a následně online distribuce. Prošli si obdobím, kdy kompetitivní výhoda byla v růstu trade marketingu, pak v zahájení využívání online marketingu. V řadě kategorii ještě před pár lety stačilo být mezi prvními kdo zapnul vyhledávací kampaně a opět z toho byla konkurenční výhoda. Nicméně to vše, co jsem zmínil je dnes už jen must have – základní marketingová hygiena, která musí být kvalitně realizována, pokud vůbec firmy chtějí zvažovat to, že uspějí. Jaká z toho může být nyní cesta ven? Právě pouze a jedině marketing. Ale ne v podobě, jak si jej v dnešní době většina lidí představí, tzn. jen reklama. Je nutné umět aplikovat opravdu ucelený marketingový přístup začínající od silné vize, unikátního produktu a následně vystavěné silné značky. Pouze díky tomu, se firmy mohou do budoucna odlišit, odprezentovat silný světonázor, o kterém přesvědčí spotřebitele a ti jej budou následovat.

Změny v marketingu a trendy

Marketing se v uplynulých letech v mnoha věcech skutečně překotně posunul. Dnešní marketingový ředitel musí být z poloviny „ajťák“. Pro spoustu lidí je ještě stále dnes využití nástrojů online marketingu něčím novým a díky tomu mají pocit, že pokud je začnou využívat, tak předhoní konkurenci. Jenže to již neplatí. Platilo to pře deseti, možná pěti lety. Dnes i využití online marketingových nástrojů je zmíněný „must have“. Nestačí zapnout vyhledávací kampaně anebo si pořídit soc. sítě a hotovo. To dělají všichni. Tzn. co platilo dříve (90. léta) a dnes se významně vrací je role silné značky. Značky, která vám přivede přímé návštěvníky na web a ušetříte za drahé prokliky. Značky, která vám zvedne konverzní poměr na e-shopu tak, že budete opět dosahovat pozitivní marži. Značky, díky které můžete být o kapku dražší než neznámá konkurence, protože vy jste důvěryhodní a těch pár korun rozdílu už nehraje roli – jenže 100 tisíckrát 50 Kč je 5 mil. Na druhou stranu je jasné, že např. v reklamě už v dnešní době vše začíná od online. Před deseti, možná ještě pěti (v řadě firem i dnes) se šlo jasně – 360 degree branding, vytvoříme hlavní vyzul = print, „rozstřelíme“ jej do formátů a jdeme do kampaně. Někde tam i dřív byl mixu komunikačních nástrojů zřejmě součástí banner, ale spíše na chvostu zájmu s přístupem od kreativního týmu“ to je jen banner, neřešme, zda dobře, to nějak zformátují v mediální agentuře.

On-line prostředí a technologické vychytávky

V dnešní době to již opravdu musí být jinak. Samozřejmě na začátku musí zůstat silná komunikační idea, ale primárně je nutné přemýšlet už od začátku, jak s ní budeme pracovat v online prostředí. Jak bude pomocí online formátu předatelná. A zároveň díky tomu, že online nástroje hrají prim musíme počítat s tím, že budeme v kampani velmi výrazně pracovat s daty. Bonbónkem navíc je pak využití technologických „hraček“ jako je VR či rozšířená realita. Na konce dne, však žádná z těchto technologických vychytávek nenahradí silnou komunikační ideu. Tzn. základ – silný produkt a silné vize, značky a kreditní myšlenky zůstávají. Co se změnilo jsou využívané nástroje, technologie, data a IT vychytávky.

Opomíjený a někdy podceňovaný marketing

Výše uvedené se v řadě firem odráží i v přístupu k marketingu. Řada z nich si opětovně uvědomuje jeho důležitost a posiluje jeho význam. V řadě (často českých, středních) firem je však marketing bohužel stále synonymem pro rezervu na první škrty v rozpočtu, nebo pro utrácení peněz. Marketingový manažer je pak často bývalá asistentka generálního ředitele, která získala pozici za odměnu, protože konečně ten vánoční večírek a dárky pro klienty jsou vlastně marketing. A přitom je to velká škoda, protože jak zmiňuji, právě správně a koncepčně vedený marketing je to, co může těmto firmám pomoci se odlišit a vyrůst své tržby.

Pečlivý výběr členů marketingového týmu je klíčový

Dalším problémem je to, že díky využití technologií a online nástrojů se z marketingu stává obor, kterému čím dále tím méně lidí reálně rozumí. To pak i často vede k tomu, že si firmy pro marketing vyberou nevhodného partnera, spálí se, potvrdí si, že marketing vlastně k ničemu není a opět jej pro sebe zavřou. S tím souvisí i to, že je v dnešní době poměrně obtížné najít na pozici interního marketéra člověka, který zároveň rozumí koncepční práci, obsahu komunikace a má alespoň přehled o nástrojích online marketingu. Přitom to, co dnes firmy často požadují, je marketing manažer, který si umí vše udělat perfektně sám. Od strategie, přes definici značky až po správu soc. sítí a PPC reklamy. Troufnu si však říct, že takový člověk, který by zvládl vše sám a do hloubky, kterou již dnešní doba vyžaduje prostě neexistuje. Proto doporučuji si na tuto pozici primárně najít někoho, kdo má dostatečně široký a koncepční přehled nad celým oborem a nechat jej se obklopit kvalitním interním či externím týmem. Tento člověk by pak dle mé zkušenosti měl mít co nejblíže k CEO společnosti či majiteli, protože je potřeba aby se navzájem opravdu dobře chápali ve směřování firmy a dokázali využít správně marketingu k jejímu dalšímu růstu.

Rozdíl mezi marketingem a obchodem se vytrácí

V rámci uplynulých dvou let (během koronavirové pandemie) velká část firem, které i do té doby marketing či spíše online marketing neřešili si uvědomili, že se bez něj do budoucna zřejmě neobejdou. Toto se významně začalo týkat i segmentu B2B, který byl vždy tradičně spíše doménou primárně obchodnickou. Jenže už před korona krizí se efektivita tradičního cold callingu a schůzek začala výrazně snižovat. A korona období to ještě více posílilo. Naopak se ukázalo, že využití řady online nástrojů a propojení online marketingu s obchodem může vést k výraznému růstu efektivity. Systémová tvorba kvalitní databáze, práce s ní, využití programatických nástrojů, průběžné „přihřívání“ kontaktů až do okamžiku kdy jsou připraveny k reálnému fyzickému zobchodováni či sociální sítě využívané pro akvizici nových kontaktů, to vše jsou nástroje, jak moderní obchod v B2B realizovat. Říkám obchod, protože např. v této oblasti se dnes již rozdíl mezi marketingem a obchodem velmi stírá a stává se něj vlastně jedna disciplína.

Jak tedy dosáhnout v dnešní době pomocí marketingu dalšího růstu?

Určitě se nedá očekávat, že to bude jednoduchá cesta, na které zapnu dva tři nástroje a je to… Je nutné zvolit dlouhodobý koncepční přístup. Definovat si dlouhodobou vizi a cíle. Věnovat čas přípravě propracované strategie a pustit se do realizace. Na cestě je nutné počítat s tím, že bude třeba mít výdrž, hodně pilotovat a testovat, nebát se vyzkoušet několik přístupů, změřit jejich dopady, průběžně analyzovat a postupně optimalizovat celkový marketingový mix. Na straně jedné bude klíčová práce s daty. Ale na straně druhá samotná data nejsou samo spásná. Pokud nebudu opravdu vědět, kam směřuji, čeho chci dlouhodobě dosáhnout mohou mě i kvalitně naměřená data, která vyhodnotím bez znalosti dlouhodobého směru a jeho kontextu zavést na scestí. Už mnohokrát jsem se setkal s přístupem ve firmách, že se na vše dívali jen přes krátkodobý rychlý výkon a pokud se v prvním okamžiku nedostavil, tak se vše měnilo. A takto pořád dokola i několik let. Toto není cesta, která vede úspěchu, ba naopak. Tímto způsobem silná vyprofilovaná značka, která dokáže dát zákazníkům filozofii, kterou mohou následovat nikdy nevznikne.

Nejnovější příspěvky

Jak podchytit SEO pro svůj byznys a nezbláznit se z toho.

Z pozice majitelů byznysů je ale spíše než zevrubná znalost důležitý přehled. Pojďme se podívat na minimum důležité pro to,…

11. října 2023

X vs WeChat

Twitter/X vs WeChat : Příležitosti a hrozby pro západní svět Před pár měsíci jsme byli svědky rebrandingu sociální sítě Twitter,…

25. září 2023

Marketingová strategie

Marketingová Strategie: Klíč k Úspěchu ve Světě Podnikání V dnešním dynamickém světě podnikání není marketing jen o prodeji produktů či…

14. září 2023

Nahradí AI práci reklamních agentur?

Nahradí AI práci reklamních agentur?  Artificial intelligence (AI) neboli umělá inteligence. Téma, které se v poslední době hodně skloňuje. V tomto článku…

1. února 2023

V krizi je marketing důležitější než kdy jindy: aneb nebojte se sdílet podnikatelské riziko.

Relativně nedávno jsem byl hostem jednoho z tzv. externích boardů, kde se scházejí ředitelé firem, a bohužel se všichni shodli,…

1. ledna 2023

Předvánoční nakupování během krize: jak to vidí firmy a prodejci

I přes aktuální situaci, válku na Ukrajině, růst inflace atd. se dá očekávat, že letošní Vánoce budou v e-commerce opět…

1. prosince 2022