Jednotlivé strany směřovaly veškerou energii do předvolebních kampaní. Silná slova, hezké sliby, ale i vytahování kauz jsou jejich součástí. Přestože všichni používají stejné komunikační kanály a podobnou strategii, výsledek je jiný. Proč? Na to jsme se zeptali Tomáše Vacka ze společnosti Contexto Consulting, který se marketingu věnuje více než 25 let, zejména v oblasti řízení, strategie, prodeje a rozvoje podnikání.
Za mě musím říci, že opět má nejlépe vedenou kampaň Ano, a to z řady důvodů. Dobře vedenou kampaň vzhledem k cílovému voliči má též SPD. Bohužel ani u koalice Spolu a ani u Pirátů a Starostů nepovažuji kampaň za ideální. Důvodů je několik:
Evidentně SPD dělá dobře svoji kampaň a zná své voliče velmi dobře. Ano dokáže uchopit široká témata pro masu a podat se tak, že ji klíčový voliči rozumí. Zároveň evidentně umějí počítat a pracují s tím co popisuji v bodě 1. Nemyslím, že je to panem M. Prchalem. Jak nedávno proběhlo médii, stratégem „vzadu“ je evidentně Petr Topinka. Pro mladší marketingové ročníky možná neznámé jméno. Pro nás, co jsem v oboru dlouho, tak víme, že Petr je velmi zkušený adman, vedl mezinárodní agenturu Mark/BBDO ještě v dobách její velké slávy, studoval v zahraničí, a to i v rámci sítě Omnicom. Evidentně umí definovat klíčové cílové skupiny, jejich insights a následně připravit sdělení tak, aby je oslovil. Umí pracovat s mediálními kanály atd. Důležité jistě je i to, že Ano je evidentně strana jednoho muže = pokud se Petr T. s A.B. shodnou na strategii, tak ji jsou schopni realizovat. Ostatní poslouchají. Konečně to i A.B. sliboval, řízení státu / hnutí jako firmy se silným „ředitelem“. Co řekne, to se plní.
Navíc kampaně zmíněných subjektů jsou dle mě i příliš roztříštěné = nečitelné. Za mě to souvisí s tím, že jsou to koalice. Primárně zřejmě měli pocit, že když se spojí, řeknou toho více – osloví více voličů, ale na konci jsou dle mě hůře profilované „pokud se chceš zalíbit všem, nezalíbíš se nikomu“. A navíc není tam to jasné řízení jednoho muže. Příliš velká demokracii, příliš mnoho názorů jak má kampaň vypadat, každý si to dělá kapku po svém a výsledek je nečitelný. A jak jsem zmínil, v tomto naopak Ano získává nad klasickými stranami, které s tím neumí pracovat.
Češi mají všeobecně humor rádi, tzn. i v kampaních v relevantní míře má svoji roli. Já bych kolegům samozřejmě poradil: umět dobře počítat = definovat si z jaké cílové skupiny voličů, kolik nutno získat, definovat témata a vykomunikovat je. Pokud je marketér odpovědný za strategii, pak musí umět i případně vedení strany nasměrovat a ovlivnit. Pokud je marketér v dané straně brán jen jako plnič soc. sítí, tak bych mu doporučil jít dělat něco jiného (tedy pokud ho tato role neuspokojuje). Upřímně si myslím, že program čte jen zlomek voličů. Klíčové je umět to hlavní vytáhnout do kampaně a srozumitelně podat. Co se týče rozpočtu na předvolební kampaně, tak si myslím, že se pořád dá „zahrát“ i s menším budgetem zajímavá kampaň.
Autor: Kateřina Vaníčková
Zdroj: https://www.idnes.cz/volby/kampan-volby-do-poslanecke-snemovny-strany-prijmy-hlasy.A211004_095521_domaci_vank
Z pozice majitelů byznysů je ale spíše než zevrubná znalost důležitý přehled. Pojďme se podívat na minimum důležité pro to,…
Twitter/X vs WeChat : Příležitosti a hrozby pro západní svět Před pár měsíci jsme byli svědky rebrandingu sociální sítě Twitter,…
Marketingová Strategie: Klíč k Úspěchu ve Světě Podnikání V dnešním dynamickém světě podnikání není marketing jen o prodeji produktů či…
Nahradí AI práci reklamních agentur? Artificial intelligence (AI) neboli umělá inteligence. Téma, které se v poslední době hodně skloňuje. V tomto článku…
Relativně nedávno jsem byl hostem jednoho z tzv. externích boardů, kde se scházejí ředitelé firem, a bohužel se všichni shodli,…
I přes aktuální situaci, válku na Ukrajině, růst inflace atd. se dá očekávat, že letošní Vánoce budou v e-commerce opět…