Rozdíl mezi cílovou skupinou a personou v obsahovém marketingu

Rozdíl mezi cílovou skupinou a personou v obsahovém marketingu

Kdo pracuje v marketingu či reklamních a mediálních agenturách, dozajista zná pojem cílová skupina (CS). Díky CS víme, kde náš zákazník žije, kolik mu je let a zda je to muž nebo žena. Když však přijde na obsahovou strategii, s cílovou skupinou si nevystačíme. Pro její vytvoření potřebujeme detailnější informace v podobě tzv. persony.

Cílová skupina

Kromě základních údajů jako jsou pohlaví, věk a lokalita, může popis obsahovat další informace vztahující se k oblasti, ve které působí daná značka. Těmi klíčovými daty jsou například: typ obývané nemovitosti, počet dětí, vlastnictví dopravního prostředku a další relevantní informace. Základní socio – demografické údaje se doplňují daty behaviorálními, kde se pracuje zejména se zvyky, návyky, koníčky a vlivovými skupinami. Dobře připravený popis cílové skupiny je základem pro nákup klasických médií a stavbu stabilní strategie offline komunikace.

Persona

Persona nese detailnější informace než cílová skupina. Persona nám pomáhá si přesně představit typického zákazníka a zejména jednotlivé fáze jeho rozhodovacího procesu, který je nezbytný pro správné nastavení obsahové strategie. My v agentuře CONTEXTO pracujeme ve frameworku STDC (SEE-THINK-DO-CARE), který si však představíme jindy. Zpět k personě. Jaké informace potřebujeme znát, abychom vytvořili správnou personu? Informace u person se liší podle oboru, ze kterého je značka cílového produktu, ale základ je vždy stejný:

– Křestní jméno – díky němu si personu lehce zapamatujete a jednoduše identifikujete
– Vztah ke značce – zde si klademe tento typ otázek: Zná ji? Má nebo nemá ji ráda? Jaký má přístup k celé kategorii?
– Vztah k technologiím – popisujeme druh vztahu a způsob jejich využití
– Životní styl – tato kategorie popisuje druh preferovaných značek a celkového životního stylu
– Sociální sítě – zde zjišťujeme, jaké sociální sítě používá a jakým způsobem
– Konzumace obsahu – tuto kategorii zjišťujeme podle toho, jak a kde vyhledává, opět řešíme preferenci sociálních sítí a elektronických médií.

Další důležitou odlišností persony od CS je, že značka by měla mít person víc – podle toho, jak se její typičtí zákazníci chovají. Minimálně dvě – jednu pro zákazníka, který značku zná a má ji rád a druhou pro toho, kdo ji nezná. Mezi jednotlivými personami následně hledáme styčné body, které udávají potřebný tón komunikace a informace, které by při tvorbě obsahu neměly být opomenuty.

Ano, je to vyčerpávající seznam informací, ovšem bez nich nelze brilantní a funkční strategii vytvořit. Chybí vám k vytvoření person informace? Nezoufejte! Začněte s dobře popsanou cílovou skupinou – tento popis vytvoříte bez jakýchkoliv dat. Jde jen o to, zkusit se vžít do nějaké osoby, která vám sedí na cílovou skupinu a kterou ideálně osobně znáte a její chování jste schopni popsat.

Ideální však bude si persony nechat připravit od specialistů, kteří nevaří z vody, ale z dat a používají sofistikované nástroje. Třeba my v agentuře CONTEXTO.

 

Případové studie
Sdílet:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Svezte se s námi na vlně úspěchu.

Chcete rozjet velké věci? Protože my ano!