I přes aktuální situaci, válku na Ukrajině, růst inflace atd. se dá očekávat, že letošní Vánoce budou v e-commerce opět silné. Dle průzkumu společnosti Heureka, který se dotazoval dvou tisíc respondentů plánuje všechny či většinu dárků na internetu pořídit 60% lidí. Jen 2% na internet vůbec nenavštíví. Takřka dvě třetiny dotazovaných plánují letos za vánoční dárky utratit podobně, nebo dokonce více peněz než v loňském roce. Nejčastěji to bude mezi 5 až 10 tisíci korun.
Rostoucí ceny spíše ovlivní frekvenci nákupů
Rostoucí ceny energií a již zmíněné faktory, které se promítají do cen produktů ovlivňuje spíše frekvenci nákupů zákazníků. Nárůst pociťují klienti, kteří měli v této době omezené možnosti (zájezdy, ubytování, atd.). Naopak obory, které jsou vázané na kamenné pobočky zaznamenávají patrný odliv uživatelů do offline nákupů (např. nábytek, zboží pro kutily, potraviny..).
Větší tlak spotřebitelů na zákaznický servis
E-shopy, které mají dobře zvládnutý objednávkový proces pro mobilní telefony vyhrávají, jelikož trend mobilních nákupů a plateb je výrazně rostoucí. Vzhledem k celkovému ekonomickému tlaku bude pro zákazníky daleko důležitější, zda při vrácení dostanou peníze rychle zpět a budou je tak moci použít v rámci svého osobního cash flow pro další nákup a nebo ne. Daleko důležitějším se tak stanou komentáře a hodnocení jednotlivých eshopů včetně počtu hvězdiček. „Úspěch tedy mohou očekávat ty e-shopy, které nabídnout dostatečnou šíři nabídky (zásobu zboží) za relevantní cenu s jistotou servisu na úrovni rychlého doručení a případného vrácení peněz. Tuto kombinaci budou zřejmě zákazníci preferovat při finálním rozhodnutí kde nakoupit,“ zdůrazňuje Tomáš Vacek, partner reklamní agentury Contexto.
V čem však budou tyto Vánoce jiné?
Za prvé budou lidé o nákupu přemýšlet jinak. Je jasné, že vzhledem k situaci budou daleko více hledat skutečně výhodné nabídky. Vědí totiž, že rozdíly v ceně mohou být opravdu výrazné. I proto se dá očekávat, že s hledáním stráví daleko více času a budou procházet více možných e-shopů. Pro e-shopy to znamená, že hlídání cen a práce s cenovými srovnávači bude klíčovým parametrem pro překlopení návštěvnosti do tržeb.
Závěr
Dá říci, že můžeme očekávat, že zákazník bude pod finančním tlakem současné situace směrem k eshopům daleko náročnější a méně loajálnější. Nelze tedy spoléhat na předešlou dobrou zkušenost, a že díky té zákazník přimhouří očko a něco promine. „Po dobré zkušenosti se možná vrátí, ale jakmile si nebude jist, že nabídka a servis bude perfektní, velmi rychle půjde nakoupit jinam,“ uzavírá Tomáš Vacek partner reklamní agentury Contexto.
Zdroj: https://www.tyden.cz/rubriky/byznys/predvanocni-nakupovani-behem-krize-jak-to-vidi-firmy-a-prodejci_559903.html
Autor: redakce Týden.cz