AI v marketingu – co to znamená pro specialisty, co pro agentury a co pro vás

AI v marketingu – co to znamená pro specialisty, co pro agentury a co pro vás

Debata kolem AI musela do nějaké míry potkat každého, kdo se alespoň částečně pohybuje v kontextu digitálního byznysu. Ať už se jedná o robustní jazykové modely v čele s ChatGPT, nebo specializované aplikace řešící konkrétní niche problém (které tyto velké jazykové modely často využívají), zkušenost s nějakou formou umělé inteligence získává každým dnem více a více lidí. A díky tomu jsme si dnes – alespoň do malé míry – schopni kriticky odpovědět na otázku, která od boomu ChatGPT3 napadala většinu lidí, kteří s aplikací přišli do styku. Co příchod AI do našich životů reálně znamená pro digitál? Znamená to konec copywriterů, grafiků, hudebních skladatelů? Konec marketingových agentur?

A markeťáci nebudou mít co žrát?

Kdo se ve vodách marketignu pohybuje delší dobu, pamatuje možná na zapojení balíčků Microsoft Office do každodenních životů kreativců, projektových a key account manažerů, ale i obchodníků. Díky geniálnímu tabulkovému procesoru Excel se kalkulačka stává zbytečnou, PowerPoint pošle do minulosti potřebu fyzických mood boardů a tištěných materiálů. Co budou marketéři dělat se vším tím ušetřeným časem?

meme excel
Sebelepší nástroj zpracuje pouze to, co mu zadáte. Princip garbage in – garbage out u AI funguje stejně, jako v řadě další oborů.

Realita je samozřejmě jiná. Přiostření oné pomyslné sekyry, která umožňuje rychlejší exekuci denních úkolů, nemá za následek zlenivění specialistů ani delší dovolené. Pouze umožňuje soustředit se na koncepční, strategické problémy a nepálit drahý klientský čas na práci, kterou je možné automatizovat. Tím narážím na to, že stejně jako Excel neučinil analytiky zbytečnými, nelze čekat, že díky ChatGPT již nebudete potřebovat copywritery a Midjourney vyřeší veškerou práci, která by jinak spadla na grafiky.

meme ai
Aby mohla AI nahradit kreativce, musí být klient schopný přesně a jednoznačně popsat, co si přeje. Jsme v suchu, přátelé.

Hodnota kreativce nespočívá ve schopnosti ovládat Photoshop či rychle psát. Je to nasbíraná zkušenost, pochopení své role v marketingovém mixu a schopnost navnímat potřeby svého klienta i jeho potenciálních zákazníků. To, že ví, co je třeba udělat a jaké parametry má výstup splňovat, je jeho specializací. A o co bude mít jednodušší cestu k tomu, aby toho dosáhl, o to více se může soustředit na to, aby byl záměr co nejpropracovanější a s největší možnou nadějí na úspěch.

Takže zase nic?

Je tedy třeba nepropadat iluzi, že role specialistů-kreativců nástupem AI nějakým způsobem oslabuje. Zároveň je dobré podívat se i za obzory nejčastěji skloňovaných pomocníků copywriterů a grafiků – jakkoliv je pravda, že pro rychlé vytvoření provizorního návodu k produktu či zástupné grafiky při tvorbě nového obsahu je role těchto nástrojů nedocenitelná.

Je totiž řada oblastí, které možná nesdílí s ChatGPT tolik času v záři pomyslných reflektorů, jejichž dopad na vaší každodenní efektivitu ale může být významný. Ačkoliv trh ještě není tak vyvinutý, aby na něm bylo jednoduše možné označit “jednoznačné volby”, existuje řada nástrojů či jejich rodin, které váš život mohou skutečně zásadně zlepšit. Tady jsou některé z nich.

OK Google – OK Boomer?

Řadu let měla většina lidí brázdících digitální vody jednu a tutéž základní reakci při snaze odpovědět si na jakýkoliv složitější problém – zeptat se Googlu. Není neobvyklé, že na sebetriviálnější otázku se člověku zejména z úst mileniálů a mladších generací dostane odpovědi “to si vygoogli, ne?”. Existuje dokonce separátní webová stránka, která neznalé učí, jak libovolný dotaz na Googlu vyhledat a slovo “google” jako takové je již podle US Supreme Court považováno za běžnou součást anglického jazyka.

Je tedy možná těžké si představit, že by tento vyhledávací gigant začal ztrácet svojí dominantní pozici. Již představení AI feature v rámci vyhledávání Bingu ale ukázalo, kolik uživatelů po AI-driven vyhledávání touží a jak rychlý přesun k jinému enginu může být. Osobně ale držím palce jinému projektu. Chatbot-powered vyhledávač Perplexity si dokáže poradit i s komplexními zadáními obsahujícími několik kroků a navrhnout ozdrojované a opodstatněné řešení i na velmi složité problémy. V případech, kdy hledáte konkrétní postup a do hry přichází větší množství proměnných, může oproti obvyklému postupu googlení ušetřit i desítky minut na jednom dotazu.

let me google that for you
Počkej, vygooglím ti to! Jinak totiž přijdeš na to, že to sám nevím…

A zapisovatelky nebudou mít co žrát!

Málokterý úkol podléhá v digitálním světě “zákonu padajícího ho*na” častěji, než zapisování poznámek na schůzkách. Kéž by tak existoval nástroj, který shrne nejdůležitější části hovoru a v přehledné, strukturované formě je pošle všem jeho účastníkům včetně konkrétních follow-up úkolů…

Ale on existuje! Se zveřejněním ChatGPT3 došlo kromě jiného k obrovskému posunu na poli speech recognition aplikací, tedy těch, které dokáží převést mluvené slovo na text. V současné době se proto na trhu pohybuje hned několik společností slibujících řešení, díky kterému už nebudete nikdy muset vyslovit větu “Pošlete nám prosím zápis?” Jak lze čekat, funkcionalita těchto řešení je pro český jazyk samozřejmě podstatně omezenější, než jak tomu je v případě angličtiny, i tak jsou ale výsledky některých z nich obdivuhodné. Osobně zatím nejvíce fandím aplikaci TLDV, která i ve své neplacené verzi překvapí takovými vychytávkami, jako automatickým generování otevřených otázek, úkolů a nedokončených diskuzí z jednotlivých hovorů.

Konec přetékajících inboxů

I když zrovna nevyznáváte zero inbox policy a pár nepřečtených e-mailů ve schránce vám vrásky na čele nepřidává, málokdo považuje vyřizování došlé digitální korespondence za příjemnou, uklidňující, či snad dokonce zábavnou činnost. Podle míry, do které vás procesování e-maiů irituje, pak můžete zvážit využití e-mailingového AI asistenta, se kterými se v posledním roce roztrhl pytel.

A k čemu takový asistent je? To záleží pouze na tom, k čemu všemu ho/jí pustíte. Od analýzy sentimentu v rámci konkrétního e-mailu přes inteligentní kategorizaci došlé korespondence až po generování autentických odpovědí na základě předem nastaveného tone of voice. Vše se odvíjí pouze od vámi preferované míry získaného sociálního distancu.

Asi nejrozšířenějším asistentem zvládajícím tyto funkce je pravděpodobně Copilot od Microsoftu, existuje ale i řada podstatně více indie řešení – například Sanebox pro čistou složku s příchozí poštou či Superhuman, který většinu korespondence vyřeší za vás.

Nic není nesmrtelné - ani toto meme možná ne.
Nic není nesmrtelné – ani toto meme možná ne.

AI s největší pravděpodobností nezmění způsob, jak agentury fungují, ani nesníží jejich důležitost na poli marketingu. Tyto tři oblasti ale představují pouze zlomek ze způsobů, kterými je možné zapojit umělou inteligenci do svého každodenního života a tím ho zásadně zjednodušit a zefektivnit. Ať už se jedná o sofistikované skladové plánování na základě historického vývoje, AI-generated videa, která mohou šetřit desítky a stovky člověkohodin konkrétních aktérů, či prostě jen AI-driven aplikace na dietu či dating. Lze zkrátka čekat, že větší či měnší revoluce postihne většinu z v digitálu se odehrávajících aktivit. Začít se s nimi postupně učit a zapojovat je do svého profesního života je tedy s největší pravděpodobností krok správným směrem.

Pozn. Tento článek nebyl vytvořen pomocí AI.

Business solutions
Sdílet:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Svezte se s námi na vlně úspěchu.

Chcete rozjet velké věci? Protože my ano!